Postępowanie restrukturyzacyjne służy uniknięciu ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy przez umożliwienie mu zawarcia układu z wierzycielami. Otwarcie restrukturyzacji dłużnika wiąże się z zakazem regulowania zobowiązań układowych, które powstały przed datą otwarcia restrukturyzacji. Zobowiązania te docelowo zostaną poddane restrukturyzacji na podstawie propozycji układowych w przypadku gdy układ zostanie przyjęty przez wierzycieli, a następnie zatwierdzony przez sąd. Głosowanie nad układem następuje jednak dopiero na końcowym etapie postępowania.
Z uwagi na powyższe dobrym rozwiązaniem jest trafna ocena sytuacji dłużnika ? podjęta już na początku otwarcia postępowania. Głosując nad układem wierzyciel powinien bowiem z należytą starannością zadbać o swoje interesy.
Test prywatnego wierzyciela stanowi wiarygodne źródło wiedzy o dłużniku, w stosunku do którego otwarto postępowanie restrukturyzacyjne. Na jego podstawie ustala się jak będzie się kształtować zaspokojenie wierzycieli w postępowaniu restrukturyzacyjnym według przedstawionych propozycji układowych w porównaniu z sytuacją wierzycieli w razie ewentualnej upadłości.
Kiedy dłużnik ma obowiązek sporządzenia prywatnego testu wierzyciela?
Zgodnie z przepisami prawa restrukturyzacyjnego, plan restrukturyzacyjny powinien zawierać test prywatnego wierzyciela, jeśli w postępowaniu restrukturyzacyjnym może dojść do udzielenia przedsiębiorcy przez państwo wsparcia w jakiejkolwiek formie. Sytuacja taka może mieć miejsce w przypadku restrukturyzacji wierzytelności publicznoprawnych w konsekwencji zawarcia i wykonania układu.
W praktyce powyższe ma miejsce w sytuacji, gdy dłużnik posiada wierzycieli publicznoprawnych.
Zgodnie z definicją przyjętą w prawie karnoskarbowym, należnością publicznoprawną jest należność państwowa lub samorządowa, będąca przedmiotem przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Należnością państwową jest podatek stanowiący dochód budżetu państwa, należność z tytułu rozliczenia udzielonej dotacji lub subwencji lub należność celna.
Najczęściej wierzytelności publicznoprawne to zadłużenie dłużnika względem Skarbu Państwa ? Naczelnika Urzędu Skarbowego czy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Jaki jest cel prywatnego testu wierzyciela?
Przez test prywatnego wierzyciela należy rozumieć ocenę działań wierzyciela publicznego planowanych w postępowaniu restrukturyzacyjnym i w trakcie oraz w ramach wykonywania układu dokonywaną w celu stwierdzenia, czy wierzyciel publiczny zachowuje się w danym przypadku jak prywatny wierzyciel, działający w normalnych warunkach rynkowych, w szczególności czy prywatny wierzyciel zaakceptowałby przewidziane w propozycjach układowych warunki spłaty zobowiązań.
Celem testu prywatnego wierzyciela jest więc dokonanie oceny, czy zgodnie z przeprowadzonymi symulacjami, proponowane w propozycjach układowych zaspokojenie wierzyciela będzie wyższe niż w przypadku ewentualnej upadłości Dłużnika.
Test prywatnego wierzyciela powinien odpowiadać na pytanie, czy zaproponowane w propozycjach układowych warunki co do spłaty zobowiązań są racjonalne.
Co zawiera test prywatnego wierzyciela?
W pierwszym etapie sporządzenia testu prywatnego wierzyciela konieczne jest ustalenie wszystkich posiadanych wierzytelności, które mają być objęte układem, z uwzględnieniem podziału na wierzytelności publicznoprawne, wierzytelności zabezpieczone rzeczowo, jak i pozostałe wierzytelności.
Następnym krokiem jest ustalenie i przyporządkowanie wierzytelności do odpowiednich kategorii ? grup zaspokojenia, a w dalszej kolejności przedstawienie propozycji układowych dla poszczególnych grup. Test prywatnego wierzyciela powinien także zawierać spis prognozowanych kosztach ewentualnego postępowania upadłościowego.
Kolejnym etapem jest przeprowadzenie testu prywatnego wierzyciela w oparciu o posiadany majątek oraz jego wycenę. Ma on prowadzić do wniosku czy publicznoprawny wierzyciel zostanie zaspokojony w mniejszym czy większym stopniu w ramach wykonania układu, jak i w przypadku przeprowadzenia postępowania upadłościowego.
W konsekwencji, prowadzi to do oceny czy przedstawione propozycje układowe są dla wierzyciela korzystne co do wysokości zaspokojenia, jak zaspokojenie możliwe do uzyskania w ramach ewentualnego postępowanie upadłościowego
Podsumowanie
Wprowadzone regulacje zawarte ułatwiają identyfikację i kwalifikację udzielonego wsparcia przez zasoby państwowe. Pozwalają sądom i organom pozasądowym biorącym udział w postępowaniu restrukturyzacyjnym odpowiedzieć na pytanie, czy przyjęcie propozycji układowych prowadzi do udzielenia pomocy publicznej.
Odpowiedź na postawione pytanie, czy jest to pomoc publiczna, daje test prywatnego wierzyciela. Ponadto wszyscy uczestnicy (wierzyciele) uzyskują odpowiedź na pytanie, w jakim stopniu zostaną zaspokojone ich roszczenia ? czy stopień zaspokojenia będzie wyższy w procesie restrukturyzacyjnym, czy w wyniku przeprowadzenia postępowania upadłościowego.
Paulina Sikora
Aplikant radcowski